Sunday, February 26, 2012

tarbiyah

...bismillah...



cerita dia, cerita kau, cerita kamu buat hati sedar, Allah sayang sangat hamba Dia..bila berada dalam komuniti, bersama masyarakat yang punyai pelbagai cerita yang datang dari segenap pelosok, sekali lagi hati mula mengucapkan syukur! kisah silam, yang bawak mereka ke jalan Allah yang benar, kisah kenangan yang bagi mereka tanak pom ulang sumer tuh..

dia, penah dulu buat sesuatu yang bodoh..penah dulu jadi cacian manusia, penah dulu jadi bahan untuk diperkatakan..kamu, Allah uji dengan hilangnya hati, hilangnya rasa mencintai Allah, hilangnya rasa indah bersama Allah..kau, diuji dengan fitnah dunia, diuji dengan sesuatu yang, sekarang kau tak ingin kembali ke zaman itu..

alhamdulillah, monolog hati..sebab hati ini pom penah diuji, diuji antara cinta dniawi dan ukhrawi, malangnya hati konon memilih ukhrawi dalam duniawi..haha, mana bole campuradukkan yang haq dengan yang batilkan? bodohnya minda saat tuhh..di saat hati dan minda terkapai tenggelam dengan ujian kecewa, ujian kata nista manusia, masih ada segelintir hati yang percaya, pada perlakuan fizikal..

"...mesti dia tak sengaja kan?"

apa rasa bila terangan kita salah, tapi masih ada hati suci yang bersangka baik? apa rasa bila terbukti salah berpihak pada diri, masih ada yang tenang mempercayai diri?

terharu! terharu dengan apa yang Allah kurniakan..terharu dengan kasih Allah yang cuba Allah tunjukkan..terharu dengan tiap detik yang Allah takdirkan supaya diri kembali meniti mencari keredaan..

dan kini, aku masih lagi mengeja ilmu Allah, aku masih lagi merangkak di jalan Allah, aku masih lagi meraba dalam nur kasih Allah..

sahabat,
bila kita sedar yang sebenarnya kita semakin jauh dari Allah,
mungkin Allah sedang berinteraksi dengan kita,
bahawa sudah sampai masanya kita kembali ke fitrah bertuhan,
kembali mencari maghfirahNya dalam hidup!

Fi amanillah :)

__________
aku tahu hati kamu baik, hati kamu lembut dan aku yakin hati kamu jugak lunak dengan tarbiyah Allah, namun aku jugak tahu aku hanya bole tegur, dan untuk berubah Allah jua yang pegang hati..tapi, bila berulang kali perkara sama yang diulangi, namun diri masih lagi keras kaku di tempat yang sama, jangan salahkan Allah sebab belum kurniakan hidayah, sebab hidayah Allah perlu dicari..tapi lihat kembali diri, hati dan minda yang mungkin masih terikat dengan dunia :)

No comments: