Sunday, February 19, 2012

be a full time muslim!

...bismillah...



jadi macam ikan di laut ye ;)

insya Allah, doakan!

takdir Allah, sape yang bole ramal? takdir Allah jugak, takkan bole kita sangkal bila benda tuh berlaku..takdir Allah lagi, buat kita tahu mana satu penipuan, mana satu kebenaran..kalau Allah nak singkapkan sesuatu kebenaran, sekelip mata jep..takperlu tunggu sampai berkurun..tugas kita hanyalah perlu bersangka baik dengan Allah, dan bersangka baik jugak dengan makhluk Allah!

ohh, mungkin dia tersilap bicara, mungkin jugak dia tersalah faham, dan mungkin jugak bicara itu untuk tenangkan diri, siapa tahu kan? sebab kita bukan berada dalam keadaan hamba itu, so it is not our right to judge them based on our observation only! kadang kena consider other thing..

bagus untuk ignore cakap manusia, bijak andai tulikan telinga dan butakan mata untuk tiap spekulasi manusia..tapi, kadang perlu untuk kita muhasabah diri kita jugak! bukan bermakna duduk diam..tapi butakan mata, tulikan telinga dan jangan lupa celikkan mata hati supaya kita dapat lihat apa yang negatif yang akhirnya buat ia jadi buah mulut orang..pokok, kalau tiada angin, masakan boleh bergoyang kan? dan macam tulah kehidupan..kalau tiada apa yang berlaku, masakan ada orang mengata! kalau ia hanya imaginasi, masakan sumer orang punya imaginasi yang sama..dan kalau ia hanya cakap kosong, masakan sumer yang diperkatakan, sama!

bila ada orang tegor, sebenarnya sayang yang cuba diungkapkan..dan terkadang, sebenarnya Allah yang nak tegor kita melalui hambaNya yang lain..so, takperlu ego untuk timer teguran, tak perlu besarkan diri bila yang menegur ternyata banyak kekurangan, takperlu jugak mendabik dada merasakan diri sentiasa betol, sebab antara kita dengan PEncipta, Dia Maha Besar! :)

halus cara teguranNya, unik cara muhasabahNya, malah manis sekali ibrah yang cuba Dia sampaikan..insya Allah, andai Allah diletakkan satu di hati, Dia jugak yang akan buat hati dan minda kita jadi satu!

Fi amanillah :)

__________
~ ibrah yang Allah cuba bagi, melalui dia dan kamu!
~ take positive, leave the past, and start the 'begin' again!
~ be a guy with no cry! la tahzan, Allah akan selalu ada :)

No comments: