Friday, January 7, 2011

ia milik Allah

...bismillah...


tetapkan hati kami Ya Allah

sayyidul ayyam..penghulu hari..hari jumaat..


berfikir sejenak..bila agaknya masa yang ditunggu??sampai bila nak teros tengok je??sampai bila nak biar je??


mungkin dia masih belom ketemu sesuatu yang besar, sesuatu yang dirasakan hebat..kita rasa dia dah alami, tapi Allah pemilik segalanya..hidayah itu milik Allah..


mungkin betol..mungkin benar..i'm not a good friend..yes!!sayer tak terdaya nak bawak orangorang yang sayer sayang samasama ikot jalan Allah..


hidayah itu milik Allah..sayer tak berhak nak tentukan saper yang sayer sayang mesti dapat hidayah..sayer tak berhak nak suruh orang teros ikot apa yang sayer sarankan..sedangkan nabi pon tak berkuasa mengislamkan bapa saudara tercinta..inikan pula hamba yang kerdil bagai langit dengan bumi andai kami dibandingkan..


namun, sayer jugak bukan jenis yang istiqomah..sayer manusia yang kenal erti bosan..sayer hamba yang tahu erti putus asa..cuma sayer tak tahu bila waktu dan ketika perasaan itu hadir..adakah Allah akan benarkan ia hadir dalam hati sayer??itu jugak kuasa Allah..


one of my friend said,


yes..hidayah milik Allah..tapi kenapa manusia susah untuk terima bila Dia bermurah hati nak bagi kita??kenapa kita mesti ego??jangan sampai Allah tarik balik hidayah yang Dia bagi hanya kerana keengganan kita menerimanya..or kerana kita tak bersedia..Dia lebih tahu, bila Dia bagi, kita kena ingat bahawa Dia tahu yang kita sudah bersedia!!


salah jalan, salah haluan, terpesong cahaya, tapi jalan, haluan, cahaya keredaanNya tak akan pernah lupus selagi kita masih ada daya untuk mencari..






*hidayah milik Allah, namun pohonlah padaNya agar meminjamkannya kepada kita selagi nafas dan jiwa masih lagi dipinjamkan agar peminjaman itu lengkap dan teratur!!

No comments: