Sunday, January 9, 2011

ukhwah itu indah

...bismillah...


tajuk cam jiwang gegiler..ahaks..tapi itu yang memenuhi ruang merah dekat jantong dalam ribcage nih yang dinamakan hati..

Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara , maka damaikanlah diantara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat” (surah al-Hujurat : 10)


see??indah kan ukhwah ni??bukan senang nak berukhwah, tapi tak susah jugak nak bina ukhwah..sumernya based on hati..


Daripada Nu’man bin Bashir r.a : Bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : Perbandingan orang-orang mukmin pada kasih sayang mereka adalah seperti tubuh badan yang satu , apabila satu anggota berasa sakit seluruh badan akan turut merasainya.”




okay, kalo ukhwah kita macam yang disarankan nabi nih,memang kita akan rasa keindahan ukhwah tu..sebab tu ukhwah tu indah..

Menurut Imam Ghazali : Ada 4 kategori :
1-Ukhuwah dijalinkan atas dorongan keseronokkan seperti paras rupa,tingkah laku dan sebagainya..

contohnya, si A nih first kawan dengan si B, tapi orang lagi suka kawan dengan si C sebab si C ni cumil, kiut miut.sumer dialah..so, si A tinggal si B sebab nak kawan dengan si C..hudoh peghangai eh..jangan tiru si A!!!

.2- Untuk kepentingan diri (peribadi) untuk tujuan kebendaan di dunia tak lebih dari itu

hurm, yang ni lagi banyak berlaku..tak caye??sayer ada kawan yang macam nih..haisy, boleh jugak masok kategori jual ikan(selfish)..mase kawan besebese, okay je dengan genggeng bese dia..alihalih, time nak pape, cari group len..tak ke jual ikan tu??lepas tu, ingat geng dia nak kawan cam dolu??mimpi je la..silapsilap, sumer tanak kawan dia..mboh kawang!!!

.3- Untuk kepentingan akhirat semata-mata seperti pencinta ilmu mengasihi guru dan para ulamak bukan untuk mendapat keuntungan kebendaan didunia tetapi untuk mendapatkan iman dan taqwa yang pasti dapat menyelamatkan dari azab api neraka di akhirat.

yang ni mesti sumer ada kan..owh, hubungan dengan guru jugak ukhwah ye kak..tapi, jangan terkejut bila masih ada yang sembe, suka bandingbeza guruguru mereka..bukan kerana sifat, bukan kerana behavior..

4- Persaudaraan yang diikat erat daripada kesedaran iman dan taqwa kepada Allah. Terjalin semata-mata patuh dan taat , menyembah dan menyerah diri kepada Allah.

yang ni ukhwah seharian kita..sumer orrang ada kawan sahabat..tapi, ukhwah sayer yang keempat nih dah hilang bila kaki melangkah keluar dari SMKAWA..sejak itu, sumer hipokrit..and i'm being like them..sayer fikir, mungkin mustahil sayer dapatkan ukhwah ni, tambah bila sayer tercampak ke bidang tesl..

ceyes, sedih..ceyes jeles..ceyes tak rasa indah ukhwah..ceyes rasa nak lari dari sume orang..ceyes rindu ingatan ikhlas kawankawan..ceyes nak macam dolu balek!!

but, Allah takkan biar hambaNya teros mencari..dan akhirnya, sayer jumpai ukhwah itu lagi..yang bila bersama, rasa bahagia..bila bersama, feeling consider menebal..bila bersama, rasa tenang dan aman..

ukhwah ini kerana cintaNya..indah itu kutemui lagi!!

Tidak sempurna iman, tidak bernama insan
Andai permusuhan dibiar berterusan
Leburkan keegoan, hulurkan kemaafan
Semoga sentosa dalam keredhaan


itu doa sayer..moga berkekalan..



*seronok hang out dengan kamo kamoo kamooo kamoooooo semalam..
*tak lama, tapi it worth..nak jadik ahli dewan makan selalus!!!

No comments: