Friday, February 3, 2012

dia Muhammad

...bismillah...



salam hari jummat, hari mulia :)

Allahummasolli ala muhammad
selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammada S.A.W..
bila dengar ceramah yang dimulakan begini, sungguh rasa hati tenang dan kagum sebab penceramah tuh mesti betol sayang nabi Allah nih :) dan, sempat jugak hati bertanya, sampai tahap mana agaknya sayang sayer pada baginda s.a.w? sampai level mana agaknya rindu sayer buat junjungan nabi?

bila dengar lagi dalam setiap isi yang diperkatakan dipenuhi dengan nama nabi, sekali lagi hati terdetik, indahnya baginda bila ada ummat baginda ingat baginda sampai macam tuh, baiknya hamba Allah ini sampai ada yang mengalirkan air mata untuk baginda, even tak penah bersua muka!

hati?
penah rasa macam tuh? penah teresak bila teringat baginda? ya Allah, kerasnya hati bila akal terasa ingin meluahkan rindu dan cinta buat baginda, namun hati menolak..butanya hati bila akal sekali lagi memaksa untuk melihat perjuangan baginda demi ummatnya, namun hati menafikan..kotornya hati bila mata ingin mengeluarkan mutiara buat baginda, namun hati takut kekotoran akan bersih..

akal?
penah amek ibrah dari perjuangan baginda? bodohnya manusia bila malu mengalirkan mutiara untuk nabi, tapi tanpa segan silu membazirkannya demi manusia lain..tak pandai berterima kasehnya manusia bila bosan mendengar jasa baginda, namun dengan bangga menyebut jasa sendiri..angkuhnya manusia bila tiada rasa untuk mengingati baginda walau sedetik, tapi sanggup melupuskannya demi ingatan buat sang manusia lain!

dalamnya kasih dia,
bila dia betol rindu untuk bersama baginda..
parahnya rindu dia,
bila dia tak bisa berbicara tentang baginda tanpa teman mutiara jernih,
agungnya cinta dia,
bila setiap detik dia memuji dan mengingati baginda rasulullah :)

12 rabiul awal,
sucinya tarikh itu yang dipilih Allah untuk diingati seluruh umat Islam..
sucinya hari itu yang ditentukan Allah untuk melahirkan kekasih tercintaNya..
beruntungnya ummat baginda, yang dapat rasa lagi perjuangan baginda walaupom kian hari kian luntur rasa kasih buat baginda..ya Allah, tambahkan lagi dan lagi cinta kami buat baginda kekasihMu ya Allah :')

ya Allah,
sedarkan ummat baginda ya Allah, agar baginda tidak resah menanti hari untuk kami dihitung..selamatkan ummat baginda ya Allah, agar baginda dengan senang hati melepaskan ummatnya meniti titian sirat..bukak pintu hati ummat baginda ya Allah, agar tangisan baginda berupa tangisan kegembiraan melihat ummatnya, dan buka tangisan duka dan takut..sesungguhnya, masih ada rasa cinta dan sayang kami buat baginda, walau tidak dapat menandingi para sahabat, para ulama'..namun cukuplah agar dalam tiap hati ummat baginda, ada secebis rasa kasih buat baginda, agar ia hampir menyamai cintanya baginda buat ummatnya, walau tidak akan penah sama :'(





__________

~ aku ada secebis rindu buat baginda, tapi aku tahu takkan penah terbanding dengan rindu baginda buat ummat

~ aku ada secebis cinta buat baginda, namun sekali lagi aku sedar yang cinta aku hanya sekadar picisan, dan tak terbanding dengan cintanya baginda

~ Allahummasolli ala saidina muhammad :')

No comments: