Monday, February 14, 2011

tafakur itu perlu!!

...bismillah...






sungguh!!ujian Allah sangat unik..pujukan Allah juga sangat menarik!!bila reda datang bertandang, bila hati hanya fikir yang terbaik dari Allah, bila air mata menitis kerana Allah..ianya sangat mengharukan hidop seorang insan yang kerdil hina dina..:)


semalam mungkin hati menidakkan..semalam mungkin hati bebal tak dengar kata..semalam mungkin nafsu tak mahu kalah..semalam jugak mungkin otak penuh dengan agenda manusia semata..


namun, bila tenang datang..bila fikiran berpusing dengan betol..bila hati sudah tahu mana yang seharusnya..bila Allah betol mahu dengar suara esak tanges rayu pohon rintih hambaNya ini..semuanya bagaikan debu di udara..semuanya terasa macam yakin merenggut hati..


ungkapan kata hanya secebis ekspresi dari sang hamba..untaian kata hanya sedikit ruang untuk muhasabah lagi..picisan tulisan hanya untuk beritahu diri agar teros bersama Allah..sesungguhnya, rahsia perasaan ini hanya milik hamba dan Penciptanya..kerana ia antara hamba dan Tuannya..


maaf, semalam sayer lemah..semalam sayer ikot perasaan..semalam sayer hanya nampak warna hitam kelam gelap gelita..maaf jugak semalam sayer memaksa..semalam sayer sahaja yang betol..semalam sayer bukan orang yang nak cuba memahami..semalam sayer hanyalah seorang insan penat lelah dan stress dengan ujian tanda kasihnya Dia..semalam jugak sayer alpa dengan sedikit hiburan Allah..


maaf lagi sebab sayer tak pandai menilai..sayer tak pandai memahami..sayer tak pandai mengerti..sayer mementingkan diri..maaf jugak sebab sayer merimaskan..maaf lagi untuk semua sikap yang sayer zahirkan tanpa sedar..sungguh, sayer hanyalah seorang sayer..


terima kasih untuk pengajaran..terima kasih untuk kesedaran..terima kasih untuk penghayatan..terima kasih untuk meminjamkan..terima kasih jugak untuk pemberian..


buat farihah sang hamba,
terima kasih sebab kenal Allah..terima kasih sebab usaha untuk cinta Allah..terima kasih sebab sayang Allah..terima kasih sebab tahu Allah maha Pengasih..terima kasih sebab terima pujukan Allah..


buat hati yang merah,
jom buang dot hitam..jom jadi neutral dengan cinta Allah..jom kenal lagi dengan pencipta sekalian alam..jom jadi hamba yang baek!!jom jadi hati yang kental..jom jadi daging merah yang berharga!!


buat mutiara jernih,
jangan tumpahkan lagi pada benda yang merapu..jaga acuannya agar tumpah ke tempat yang betol..cari tempat yang sistematik agar tidak berlaku pembaziran..jadi mutiara yang paling cantek di dunia..jadi mutiara yang boleh selamatkan farihah sang hamba kelak..jernihkan ia sejernih cintanya rasulullah kepada ummat!!


sekali lagi buat farihah berimpian ratu Allah,
jangan leka lagi..jom bangon sama-sama dengan hati yang merah, mutiara jernih agar impian yang tersemat akan tercapai..jom jadi bijak selesai masalah..jom jadi seorang yang tegohkan cinta pada Allah..jom jadi mayat kerinduan Allah!!jom rindukan diri bertemu Al-Khalik!!


penyatuan hati jiwa dan raga,
terima kasih Allah..ujian ini tanda rindu-Mu..ujian ini tanda sayang-Mu..ujian ini tanda jiwa ini masih perlu diisi..ujian ini tanda aku belom sebetolnya berusaha merintih hiba pada-Mu..ujian ini tanda pilihan di antara persimpangan burok dan baik..bimbing jangan tinggal hamba!!


*mungkin tandanya ada sesuatu yang lebih baek!!
*setulusnya motivasi dan luahan hati seorang insan ingin berubah..:)
*semoga kita semua sentiasa dalam pujukan Allah..:DD
*Ya Allah yang membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku di jalan-Mu!!

No comments: