Wednesday, September 9, 2015

Cara Tuhan Mengajar

...bismillah...

Bila kau rasa macam semua orang tengah push you down, fikir dengan mata hati. Bukan orang-orang itu yang nak push you down, instead Tuhan yang Berkuasa. Ya, semua yang jadi dalam perancanganNya. Tak ada sebab kau nak salahkan orang tu, nak tuding jari dekat orang ni. Sometimes, I just need nagging from somebody yang boleh buat goosebumps tu datang. And yes, you really did it.

Aku tahu Tuhan tu adil. Aku tahu Tuhan sedang berbicara dengan aku. Sampai bila kau nak macam ni? Dan ini caranya Tuhan selamatkan kau. Ya, nampak kejam tapi akhirnya sangat worth it. Tuhan sayang kau, pernah kau rasa sayang Dia? Sangat unik dan sangat berbeza.

Dan kau, yes I adore you a lot. All this time, you are just being mean to me. Yet, I am still here not capable of hating you. You know why? Because that 'mean' really guide me to be someone. Respect, masih tak mahu hilang walau entah ke berapa juta kali kau bersikap sedemukian, walau kadang kau menyalahkan orang lain dengan salah kau. Yes, that is you. But still, it is you.

Hidup ni kadang-kadang frustrated. Kadang-kadang kau rasa dunia ni kau yang punya. Dan kadang-kadang kau nak buat semua benda lebih dari keupayaan kau. Tapi, itulah warna dunia. Warna yang memang kau tak tahu macam mana boleh tercoraknya hasi yang sangat cantik di pengakhirannya. 

Tuhan, aku perlukan secebis kuatMu. Selalu. Izinkan ia tersemai di jiwa, hari ini esok dan selamanya. dan Tuhan, aku sangat memerlukanMu, lebih dari segalanya. Terima kasih untuk rasa itu, terima kasih untuk kesedaran itu, dan terima kasih untuk manusia itu.

-kadang-kadang dia hanya bercakap apa yang dia nak cakap tanpa fikir relevan ke tak apa yang keluar dari mulut dia janji dapat sakitkan hati kau dan bangkang semua yang kau mambukan, tapi apa yang tak relevan tu la yang buat kau rasa nak bangkit dari kegelapan suram. And, I did smile for that :)

No comments: