Saturday, March 24, 2012

ujian

...bismillah...



bila kita diuji, Allah tempat kembali sayang..bila ujian semakin bertambah, Allah jugak tempat untuk mengadu! lemah dan lelah jugak kurniaan daripada Allah..kenapa? sebab Dia rindu dengan kita..rindu nak dengar keluh-kesah yang akhirnya akan buat kita menyerah diri pada Dia..

resah hati, tak tenang, tak senang duduk, semuanya anugerah Allah! kenapa Allah nak buat semua tuhh padahal kita memang tak pernah miss sembah Dia? tak pernah lalai dirikan solat..kadang ada jugak bangun malam..kadang puasa sunat..kadang derma sampai kita sendiri kena ikat perut..Allah tak pandang ke semua tuhh?

Allah maha Adil, mana mungkin Dia berat sebelah kann? Allah itu Maha Mengetahui, mana mungkin ada yang tersembunyi daripada Dia kann? Allah itu Maha Penyayang, mana mungkin Dia sesajer nak uji kita kann? Allah jugak Maha Mendengar, mana mungkin tiap bait doa kita Dia langsung tak amek tahu kann?

Allah adil, bila Dia ciptakan takdir untuk setiap orang dengan ketentuanNya, walau pada awalnya kita rasa benci, tak ada hati nak lalui apa yang tertulis, namun percayalah akhirnya nanti kita akan sangat berterima kasih pada Allah..

Allah maha Mengetahui, dan sebab Dia lebih arif tentang hidup setiap hambaNya, jadi ujian diturunkan tanda cinta Dia..ujian didatangkan tanda Dia masih amek tahu..ujian diberi tanda Dia ingin dekat dengan kita..

Allah maha Penyayang, kerana Dia sangat sayangkan kita, maka diberi ujian agar kita diberi pahala lebih untuk tidak dicampak ke neraka..Dia beri ujian lagi, untuk tinggikan darjat kita daripada orang lain..

Allah maha Mendengar, tentunya tiap doa kita Dia tahu..cuma, disebabkan Allah maha Mengetahui, maka Dia lebih maklum apa yang terbaik untuk kita..kalau Dia makbulkan, tandanya itu yang terbaik untuk kita, kalau Dia tak makbulkan, tandanya belom sampai masanya kita dapat apa yang kita minta, sebaliknya andai Dia langsung tak makbulkan, maknanya Dia dah sediakan yang lebih baik untuk kita, sebab kita deserve better than that!

jom sayang Allah ketat-ketat farihah!

Fi amanillah :')

__________
sakit pun ujian farihah! so, sabar kan besar pahalanya? sebab itulah Allah uji sebab Allah sayang..kadang rasa nak tahu apa yang tiada jawapn di fikiran..macam mana aku mati nanti? melalui kemalangan ke macam arwah Hatim? melalui sakit ke macam arwah Kak Nik? melalui kekejaman ke macam anak-anak Palestin? melalui sikap tiada hati perut ke macam arwah adik Dirang? ataupun mati yang senang macam arwah ustazah? takutnya andai saat malaikat maut datang, ada yang masih belum langsai di dunia ini..takutnya andai saat malaikat maut menyapa, ada yang masih sakit hati dengan diri..dan lagi takut andai ia berakhir dengan su'ul khatimah! ya Allah, Allahummakhtimlana bi husnul khatimah, wala takhtim alaina bisu'il khatimah :'(
~ al-fatihah untuk saudara yang dah meninggal.

No comments: