Monday, August 22, 2011

ia KARMA sahabat!

...bismillah...


when you are doing something, think that you will get the same thing same like what have you done..
when you want people respect you, you first have to be like that to others..
when you want people love you, you first have to love them..
when you want people speak nicely to you, you first have to be the example..
when others are doing something that you don't like, don't think as that is their mistake..
when others are being so rude to you, don't think that they mean to do so..

because ia adalah KARMA sahabat!!

kita, bila something bad happen to us, teross rasa nak salahkan orang lain..teross nak cari salah orang lain..teross nak tuding jari pada orang lain..tapi, kita lupa bahawa dalam dunia nih wujud perkataan, "KARMA"..kita lupa dalam dunia nih, ada yang memerhati setiap tingkah dan laku kita..

kita seolah, menidakkan apa yang Allah takdirkan buat kita..bukan kehendak dia untuk menyakiti kita, bukan kehendak dia untuk berlaku tidak adil pada kita..tapi kehendak Dia yang memerhati..bila ia terjadi, selitkan dalam diri, untuk muhasabah..cari salah diri, kenapa ia berlaku..kerana mungkin kita pernah melakukan yang sama kepada orang lain..

dunia nih adil, sebab Pemerintah dunia Maha Adil..Dia takkan sesenangnya menghukum hambaNya tanpa sebab dan musabab..Dia takkan sengaja bagi ujian buat hambaNya tanpa ada perkataan 'HIKMAH' di sebaliknya..tinggal kita sebagai manusia, untuk melihat 'HIKMAH' tuh dari sudut positif, atau negatif..

manusia yang mengeluh, ibarat manusia yang tak bersyukur dengan nikmat Allah..nauzubillah..

don't try to count your friend's moles, if you too not sure about yours,
sebab mungkin ada yang terselindung, dan ada terkadang kita tak menyedari kehadirannya..

*bila Allah bagi ujian, maknanya Dia sayang kamoo farihah!!
*bersyukurlah sebab Allah bermurah hati bagi agamaNya pada kita sejak lahir, sebab para muallaf sedang berjuang mempertahankan agama Allah, between two, live with obstacles, or DIE!!
*‎"Allah akan hancurkan hati org yang Dia sayang berkali-kali sehingga hambaNya itu tiada harapan lagi untuk dunia ini. Yang ada hanya harapan untuk Dia sahaja. Jadi, bagi yang mencari cinta Allah bersedialah untuk menerima hakikat ini."~bila bersedia, then go for it my dear friend, mungkin ia susah, tapi Allah akan bersama kamoo..
*kerana dia, sayer rasa malu sendiri, sebab pengorbanan sayer untuk Allah hanya sedikit, sedangkan dia akan melakukan pengorbanan yang besar dalam hidop, and its between live or die, dan kerana dia, semangat sayer tak luntur untuk teros berada di jalan Allah..semoga Allah bersamamu sayang, dan semoga Allah bukak pintu hati kedua kesayanganmu..=)