Thursday, July 7, 2011

DEATH NOTE!

...bismillah...



terkadang, sedetik yang berlalu amat berharga buat pengakhiran hidop..terkadang, sedetik yang pergi menjadi penentuan besar buat hidop seseorang..


imam ghazali pernah menceritakan kisah seorang muazzin yang telah merugikan sedetik yang akhernya merubah pengakhiran hidopnya dalam su'ul khatimah..



suatu ketika ada seorang muazzin di sebuah menara tinggi di masjid..kebetulan berhampiran masjid itu pula ada sebuah rumah yang dihuni oleh keluarga yang bukan islam..diantara anak anak keluarga itu ada anak perempuan yang berwajah menarik yang sedang meningkat remaja..

setiap kali naik ke menara tinggi untuk azan secara tidak sengaja pandangan mata si muazzin ini selalu terlihat pada anak gadis ini..begitu juga ketika menuruni menara itu..seperti pepatah mengatakan "dari mata turun ke hati" begitulah akibat apabila seseorang memandang..hati si muazzin pula mula berpaut akan paras kecantikan anak gadis itu..bahkan pada saat azan yang diucapkan di mulut..allahuakbar,allahuakhbar,tetapi hatinya mengingati gadis itu..kerana tidak menahannya lagi, maka si muazzin ini pun bernekad mendatangi rumah gadis itu bertujuan untuk melamarnya..sayangnya ibubapa gadis itu menolak mentah mentah ,apalagi anaknya harus berpindah agama ke islam.."selama engkau masih memeluk islam sebagai agamamu,tidak kan pernah aku izinkan anakku menjadi isterimu.."ujar si ayah seolah olah memberi syarat agar si muazzin mesti masuk agama keluarga itu terlebih dahulu..berfikirlah si muazzin ini..tetapi sayang-fikirannya seakan akan tidak mampu lagi berfikir jernih..sehingga akhirnya di hatinya terbit satu niat..

"ya Allah,bertahun tahun saya azan untuk mengingati dan mengajakkan manusia untuk menyembahmu..aku yakin engkau telah menyaksikan itu dan telah pula memberikan balasan pahala yang setimpal..tetapi saat ini aku mohon beberapa saat saja,ya Allah,aku akan berpura pura masuk agama keluarga si gadis ini,setelah menikahinya aku akan berjanji akan kembali masuk islam.."

baru sahaja di dalam hatinya terdetik niat seperti itu,dia terjatuh dari tangga masjid yang cukup tinggi itu..akhirnya si muazzin pun meninggal di dalam keadaan murtad dan su'ul khatimah..


~dipetik dari 'Indahnya kematian' oleh Bisri M. Djaelani~


mengingati mati adalah perlu! itulah gunanya pesanan Allah dan rasulNya agar kita sentiasa menganggap malaikat maut sering mengejar kita..


ya Allah, janganlah Kau menguji kami dengan umur yang panjang dalam kelalaian, kerana kami lebih memilih umur yang pendek dalam keimanan..sungguh pon amalan kami belom mencukupi, tetapi kami lebih ngeri andai usia bertambah seiring dengan longgokan dosa..amin..=)


*bonda pesan, berserahlah! kembali kepada Allah, andai sesuatu yang direncanakan menemui kebuntuan, sesungguhnya Dia ada sesuatu yang ingin dihadiahkan..
*bonda pesan lagi, percaya dengan qada' qadar Allah! kerana kita hamba yang perlu sentiasa dalam kebergantungan kepada Allah..

No comments: