Saturday, June 25, 2011

munajat!

...bismilllah...


tak perlu nak pandai arab kalo nak doa..tak perlu nak master bahasa arab kalo nak mintak pape dengan Allah..Allah yang cipta dunia, Allah yang atur segalanya di dalam dunia, Allah yang isi dunia dengan manusia, Allah jugak yang bagi manusia berbagai bahasa, so, mustahillah kalo Allah tak faham doa kita even bahasa apa pon yang kita guna..=D


bermulanya hari dengan laungan kalimah Allah memanggil manusia agar bersujud padaNya, bergemalah azan subuh! tak salah kalo kita mengharap yang terbaik dari yang TERBAIK!


"ya Allah, itu adalah suara pendakwah-pendakwahMu (azan), tanda malam akan melabuhkan tirainya. tanda siang akan menjelma. oleh kerana pada siangnya, Kamu menjadikan matahari bagi menerangi alam ini, maka aku bermohon kepadaMu ya Allah, kurniakanlah, pancarkanlah, masukkanlah cahaya ke dalam hatiku seperti mana Engkau mangurniakan cahaya kepada matahari bagi melenyapkan gelap dan menerangi alam ini supaya mudah dan lurus perjalananku."

tika matahari ingin melabuhkan tirai, tak salahkan sekali lagi kita bergantung harap pada yang Esa..


"ya Allah, cahaya kemerahan yang ada pada matahari menandakan siang akan menutupi tirainya. malam akan menjelma. Engkau menjadikan malam itu ditemani kegelapan. aku bermohon kepadaMu ya Allah, janganlah Engkau gelapkan hatiku sepertimana  kegelapan pada malam, sehinggakan aku lalai dari mengingatiMu untuk bermunajat di 1/3 malam.."

kata nabi Isa,
dunia hanya ada 3 hari

  • semalam yang berlalu dan kamu tidak mempunyai apa-apa lagi darinya
  • esok yang dinanti dan masih menjadi tanda tanya, samada kamu dapat melewatinya atau tidak
  • hari ini yang sedang engkau hadapi, maka gunakan kesempatan ini sebaik-baiknya

sungguh! para pencinta Allah tak mengharapkan untuk hidop sampai ke malam pada hari ini, malah belum tentu sampai ke waktu asar..apatah lagi untuk menghadapi hari esok! orang yang bijak adalah orang yang mengingati mati!

*perkongsian dari 'Travelog Hidayah' karya Muhammad Rashidi Abdullah..

No comments: