Sunday, June 12, 2011

ilmu Allah..=)

...bismillah...


bicara, kaitkan dan cuba cari persamaan dan perbezaan, serta mencari kebenaran dan asal usul sesuatu perkara amatlah berat terutama dalam hal beragama..banyak buku yang ingin membongkar kesah, cerita yang pernah berlaku samada mitos legend atau pon ia sejarah hebat..dan banyak jugak yang cuba bawak manusia hari nih tok sama-sama bukak mata mana satu hal yang benar dan palsu..


sungguh!!sayer kagum dengan penulis, pencari dan pemgumpul maklumat tentang sejarah berlakunya sesuatu peristiwa..yang membaca lagikan pening dan payah tok memahami, apatah lagi yang berfikir tok cuba memahamkan manusia..


kadang, terfikir..hebatnya kurniaan Allah buat mereka sehingga mereka boleh mencari kebenaran tentang hal-hal yang lampau..tapi, hebat lagi rahsia Allah yang Allah cuba beri tok hambaNya selidik dan kaji..macam mana mereka boleh terfikir dan kaitkan serta menjadikan ia sebuah cantuman puzzle yang complete??


terjemahan ayat al-Quran..sungguh!!ilmu Allah sangat luar biasa..sehebat mana pon pentafsir itu, takkan sama dengan pentafsir yang lain..dan pasti ada yang tertinggal dan tercicir serta perlu untuk pentafsir lain memikirkan dan menambah baik tafsiran itu..sekali lagi sayer kagum, besarnya kurniaan Allah itu..


jangan penah berhenti menagih ilmu Allah, kerana ilmu Allah takkan penah habes dikaji..jangan penah jemu mencari tentang Allah, kerana kekuasaanNya takkan penah mengecewakan rasa kagum yang sedia ada..jangan penah merasa kesal dengan setiap kurniaan Allah, kerana Allah pasti merencanakan sesuatu yang lagi bagos buat kita..dan jangan penah memperlekehkan sejarah yang berlaku, kerana ia mungkin satu pengajaran buat kita tok teros menelusuri hidup sebagai khalifah Allah..



  • pening bila baca buku sejarah..siapa Yakjuj Makjuj atau pon Gog Magog..
  • wondering bila 1/4 buku dibaca, terleraikah misteri ini bila buku nih habes dibaca??mungkinkah akan terjawab segala persoalan dengan hanya buku setebal 500 pages jika dibandingkan dengan peristiwa yang berlaku??
  • nak demam wase baca buku nih!!tapi desire nak tahu sangat kuat!!=,=''
  • if ada orang tolong ceritakan..haisy, if tuh hanya di mulut farihah!!

No comments: